Δε σας κρύβω πως έχω βρεθεί πολλές φορές σε συζητήσεις αυτοκινητόφιλων στις οποίες το θέμα είναι η βενζίνη και μια φράση επαναλαμβάνεται σχεδόν από όλους. ‘’Το αυτοκίνητό μου ‘’πάει’’ πολύ καλύτερα με 100άρα βενζίνη σε σχέση με την απλή αμόλυβδη αλλά δεν βάζω συχνά γιατί είναι ακριβή.’’ 
 
Αλήθεια ισχύει πραγματικά αυτό; Τα αυτοκίνητα όντως αποδίδουν καλύτερα όταν χρησιμοποιούμεβενζίνη 100 οκτανίων; Το τρέχον άρθρο έχει ως σκοπό να ψηλαφίσει το ζήτημα και να το αποσαφηνίσει στο μέτρο του δυνατού.
 
Οκτάνια
Η βενζίνη ως γνωστόν αποτελείται από οκτάνια. Ο αριθμός οκτανίων υποδηλώνει το πόσο μπορεί να συμπιεστεί το καύσιμο προτού αναφλεγεί αυθορμήτως. Όσο υψηλότερος είναι ο αριθμός οκτανίων τόσο μεγαλύτερη αντοχή έχει το καύσιμο σε συνθήκες μεγάλης πίεσης.  Τώρα, σε ότι αφορά τη σύσταση της βενζίνης, όταν λέμε βενζίνη 95 οκτανίων υπονοούμε ότι η βενζίνη συμπεριφέρεται χημικά ωσάν να αποτελείτο από 95 % ισοοκτάνια και 5 % επτάνια. Αυτό δε σημαίνει απαραίτητα ότι αυτή είναι η σύσταση της βενζίνης αλλά ότι το καύσιμο συμπεριφέρεται σαν να ήταν αυτή.
 
Κινητήρες φυσικής αναπνοής
Εδώ το πόσο θα συμπιεστεί το μείγμα αέρα καυσίμου μας το λέει μονοσήμαντα η γεωμετρική σχέση συμπίεσης. Για να καταλάβουμε τι είναι η γεωμετρική σχέση συμπίεσης ας δούμε ένα παράδειγμα. Έστω ότι έχουμε έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 1600cc. Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε κύλινδρο έχουμε 400cc. Τώρα, αν το έμβολο στο άνω νεκρό σημείο αφήνει διαθέσιμο όγκο 40cc τότε αυτό σημαίνει ότι έχουμε σχέση συμπίεσης 10:1. Γενικά σε σύγχρονους κινητήρες φυσικής αναπνοής η σχέση συμπίεσης κυμαίνεται από 10:1 ως 14:1 για κινητήρες άμεσου ψεκασμού τελευταίας γενιάς. Όσο πιο μεγάλη είναι η σχέση συμπίεσης τόσο πιο πολύ επωφελούμαστε από την χρήση καυσίμου 100 οκτανίων.
 
Κινητήρες υπερπληρωμένοι
Εδώ, πέρα από την γεωμετρική συμπίεση το μείγμα υφίσταται και την πρόσθετη πίεση που δίδει στον αέρα το turbo. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η χρήση βενζίνης 100 οκτανίων είναι περισσότερο συνιστώμενη σε σχέση με τους κινητήρες φυσικής αναπνοής. Είναι προφανές ότι οι τελευταίας γενιάς υπερπληρωμένοι κινητήρες άμεσου ψεκασμού μπορούν να ωφεληθούν σημαντικά από την χρήση βενζίνης υψηλών οκτανίων.
 
Πότε χάνω και πότε κερδίζω ισχύ;
Όσοι από εσάς διαθέτετε αυτοκίνητο με υπερπληρωμένο κινητήρα άμεσου ψεκασμού θα έχετε δει ίσως στο εγχειρίδιο ότι ο κατασκευαστής λέει πως σε περίπτωση χρήσης καυσίμου χαμηλότερων οκτανίων ενδέχεται να υπάρξει μείωση της ισχύος. Γιατί συμβαίνει όμως αυτό ;
 
Όπως προείπαμε, σε περίπτωση που έχω περιβάλλον μεγάλης πίεσης όπως είναι το περιβάλλον ενός υπερπληρωμένου κινητήρα άμεσου ψεκασμού, τότε χρειαζόμαστε ένα καύσιμο το οποίο μπορεί να ανθέξει τη μεγάλη πίεση χωρίς να αναφλεγεί αυθορμήτως. Τώρα αν εμείς χρησιμοποιούμε ένα καύσιμο το οποίο έχει χαμηλότερα οκτάνια αυτό σημαίνει ότι ο αισθητήρας προανάφλεξης θα ανιχνεύσει την πρόωρη καύση πριν το άνω νεκρό σημείο, κάτι που σημαίνει ότι ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου θα μειώσει είτε τη γεωμετρική συμπίεση του μείγματος και τελικά θα μειωθεί η ισχύς, ή θα μείωσει τη μέγιστη πίεση υπερπληρώσεως που καταλήγει πάλι στο ίδιο αποτέλεσμα, δηλαδή τη μείωση της ισχύος.
 
Στην περίπτωση κινητήρων φυσικής αναπνοής έμμεσου ψεκασμού που συνήθως δεν έχουν μεγάλη σχέση συμπίεσης τότε η βενζίνη 100 οκτανίων είναι πολύ πιθανό να μην έχει κανένα όφελος στο θέμα της μέγιστης ισχύος (ίσως και μικρή μείωση λόγω της βραδυφλέγειας του καυσίμου που εδώ δεν είναι απαραίτητη οδηγώντας στο αντίθετο αποτέλεσμα), ενώ σε κινητήρες φυσικής αναπνοής άμεσου ψεκασμού τότε αυτή επιδρά οπωσδήποτε θετικά.
 
Τελικά αξίζει τον κόπο;
Ανωτέρω αναφέρθησαν οι περιπτώσεις που επωφελούμαστε τεχνικά από καύσιμο υψηλού οκτανίου ή όχι. Όμως υπάρχει πάντα και το κόστος. Είναι αλήθεια πως σε έναν κινητήρα ο οποίος απαιτεί τη χρήσηβενζίνης 100 οκτανίων και εμείς βάζουμε 95, ο βαθμός απόδοσης μειώνεται και συνεπώς η κατανάλωση ανεβαίνει λίγο, όμως η διαφορά στην τιμή συνήθως είναι τέτοια που τελικά έχουμε καλύτερη οικονομία μέσω του χαμηλότερου βαθμού απόδοσης που είναι λίγο σχήμα οξύμωρο αλλά αληθές.

Οπότε την τελική απάντηση στο δίλημμα μεταξύ βενζίνης 95 ή 100 οκτανίων τη δίνει συνήθως η τσέπη μας....   
 
πηγη.highoctane